Dnes je pondelok 20. januára 2020. Sviatok má Dalibor zajtra má sviatok Vincent .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
Poďakovania

    


Domovská stránka arrow Mediálne centrum arrow Nemocnica v médiách arrow BÁJEČNÁ ŽENA: Práca v noci môže narušiť vaše zdravie: Zistite, či to zvládnete
BÁJEČNÁ ŽENA: Práca v noci môže narušiť vaše zdravie: Zistite, či to zvládnete Formátovať pre tlač

07 február 2014    

Uverejnené: 27.1.2014
Autor: Sylvia Derňárová

Hľadáte si robotu a jediná, ktorá sa vám núka, je na nočné zmeny? Zoberte ju, len ak ste typ sovy, inak vám môže narobiť poriadne zdravotné problémy.
Radí Mária Krivdová, lekárka, primárka Kliniky pracovného lekárstva a klinickej toxikológie, Univerzitná nemocnica Louisa Pasteura Košice

Niekto si na prácu na zmeny zvykne ľahšie, pre iného však môže byť hotovým utrpením. Ako by ste dopadli vy? Závisí to od toho, ako je vnútorne nastavený váš organizmus. Odborníci uvádzajú, že organizmus každého človeka sa riadi pomyselnými vnútornými biologickými hodinami, biorytmami.
"Tie riadia tvorbu hormónov, regulujú telesnú teplotu, krvný tlak, menia vašu náladu a povzbudzujú alebo tlmia vašu chuť na niektoré aktivity," vysvetľuje odborníčka. V závislosti od dennej aktivity potom môžete byť takzvaný ranný typ, nazývaný aj ranné vtáča alebo škovránok, keď ste hneď od rána veľmi aktívna. Opakom je nočný typ, takzvaná sova, ktorá nemá problém ostať v noci bdelá a aktívna.

 Riziká nočnej práce:
 narušený spánkový režim, problémy so zaspávaním
 nesústredenosť
 podráždenosť
 vznik depresie a iných psychických ochorení
 poruchy príjmu potravy
 bolesti hlavy
 vznik srdcovo-cievnych ochorení
 problémy s vyprázdňovaním, narušená činnosť žalúdka a čriev
 ťažkosti s orientáciou v čase po zobudení
 narušené zvyčajné plynutie osobného a rodinného života

 Na zmenu sa pripravte
Ak ste skôr typ sovy, nočná práca vám zrejme nebude robiť výraznejšie problémy. Horšie je to, ak ste ranné vtáča, vaše telo je v noci nastavené na pokojový režim. "Máte nižšiu telesnú teplotu, nižší tlak krvi aj pulz. Pre vás je nočná práca ťažko prijateľná, až nevhodná a môže mať vplyv na vznik rôznych ťažkostí a chorôb," hovorí lekárka.
Ak nemáte inú možnosť a na prácu v noci musíte kývnuť, začnite sa na ňu pripravovať vopred. Odborníci totiž zistili, že biorytmus sa dá zmeniť. "Treba postupne meniť čas vstávania a zaspávania. Váš organizmus postupne začne pracovať v inom rytme. Čím dlhšie sa budete na zmenu pripravovať, tým menší stres zažijete, ak budete nútená pracovať v nočnom režime," odporúča Mária Krivdová.

 Posúdi vás lekár
Ak ste vystavená požiadavke na nočné zmeny, váš zamestnávateľ je podľa Zákonníka práce povinný na vlastné náklady zabezpečiť posúdenie vašej zdravotnej spôsobilosti na nočnú prácu a aspoň raz za rok nechať toto posúdenie u lekára zopakovať.

 Spánok podporuje imunitu
Aby ste dobre znášali nočné služby, hlavnou podmienkou je dobre sa pred nočnou vyspať a dostatočne sa zrelaxovať po návrate zo zmeny. Najväčším úskalím nočnej práce je totiž chronický nedostatok spánku. "Cyklus spánku zamestnancov pracujúcich v noci je kratší priemerne o dve až štyri hodiny," uvádza odborníčka.
Nejde však iba o to, že ste sa dostatočne vyspali. V noci sa s úbytkom denného svetla aktivuje tvorba hormónu melatonínu, ktorý vám umožňuje kvalitný odpočinok, zároveň celkovo harmonizuje organizmus a stimuluje imunitný systém zaťažený stresom. Je to aj silný prírodný antioxidant. No intenzívne osvetlenie, ktorému sa v práci nevyhnete, potláča tvorbu tohto hormónu.
Odborníci zistili, že najmä práca vo výraznom svietení medzi druhou a štvrtou hodinou má nepriaznivé dôsledky na produkciu melatonínu. Aj v takom prípade však existuje účinná rada. "Veľa pohybu na čerstvom vzduchu podporuje naladenie organizmu na rytmus striedania dňa a noci a odbúrava stres," odporúča lekárka.

 Takto to zvládnete!
 Snažte sa vopred dobre vyspať.
 Pred nočnou zmenou aj po nej sa vyhýbate námahe.
 Pri spánku po zmene si dôkladne zatemnite miestnosť a zabezpečte si ticho.
 Nesnažte sa cez deň na úkor spánku dohnať iné aktivity.

Urobte si presný rozpis práce, ktorú v nočnej zmene vykonáte, ak budete po celý čas aktívna, nebude vás trápiť útlm. Ak je to možné, vyhýbajte sa pritom monotónnym činnostiam a sedavej práci. Radšej upratujte, kontrolujte. Udržať sa v bdelom stave vám pomôže aj rozhovor s kolegami.
Veľmi dôležité je aj správne osvetlenie tlmiace tvorbu melatonínu, ktorý pomáha navodzovať zaspávanie.
Robte si počas práce prestávky, pokojne si trochu zacvičte, aby ste zásobili svoje telo kyslíkom, osvieži vás to.
Vyskúšajte teplé a sladké nápoje, zahrejú vás a dodajú vám energiu.
Stravujte sa striedmo, uprednostnite ryby, mliečne výrobky, zeleninu a ovocie. Uprednostňujte nízkotučné výrobky a produkty s obsahom probiotík. Počas nočnej zmeny si doprajte aj jedno väčšie jedlo.
Čo najčastejšie relaxujte, napríklad pri obľúbenej hudbe, pri športe, v prírode, pestujte si koníčky.
Problémy so zaspávaním zmierni podávanie vlažného mlieka s lyžičkou medu, čaj z medovky lekárskej alebo skonzumovanie banánu.

Čo sa v tele deje v noci?
Podľa tradičnej čínskej medicíny sa vaše telesné orgány riadia cyklom prúdenia životnej energie vo vašom tele, ktorý trvá dvadsaťštyri hodín. To určuje vašu energetickú konštitúciu, ktorá sa mení každé dve hodiny. V noci to vo vašom tele vyzerá takto:

 21. – 23. hodina
Naplno funguje energetické centrum nazvané tri ohrievače, ktoré sídli v oblasti žalúdku, zrieknite sa preto neskorej večere. Telo sa pripravuje na spánok, nie je vhodné ho aktivovať.

 23. – 1. hodina
Energia práve prechádza žlčníkom. Ak z nejakého dôvodu v tomto čase ešte nespíte, venujte sa pokojným činnostiam a nezaťažujte tento orgán nočným vyjedaním chladničky či popíjaním alkoholu.

 1. – 3. hodina
V najväčšej činnosti je pečeň, doprajte jej oddych, nepite alkohol, nejedzte mastné jedlá, nefajčite. Telo je v tomto časovom rozpätí najmenej okysličené, pociťujete únavu a ospalosť.

 3. – 5. hodina
Začínajú naplno pracovať pľúca. Stúpa aktivita vašej psychiky a emócií, ste precitlivenejšia, viac vás ťažia problémy a starosti.

 5. – 7. hodina
Do činnosti sa dostáva hrubé črevo. V tomto čase si zvyknite ísť na veľkú potrebu. Vypite pol litra vody a doprajte si pomalé prebúdzanie bez stresu.

Pridal: Mgr. Ladislava Šustová    
   
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2016 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001