Dnes je pondelok 16. septembra 2019. Sviatok má Ľudmila zajtra má sviatok Olympia .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
Poďakovania

    


Domovská stránka arrow Mediálne centrum arrow Nemocnica v médiách arrow KOŠICE DNES: Beháte v horúčavách?
KOŠICE DNES: Beháte v horúčavách? Formátovať pre tlač

23 júl 2015    

Uverejnené: 23.7.2015
 
Zistili ste na výlete na hrad, že vám dochádza pri chôdzi dych? Zobrali ste si dovolenku a chcete behať. Vonku je horúco. Čo robiť, aby ste si neublížili? Dodržiavajte pitný režim, trénujte skoro ráno, alebo až večer.

„Ľudia by počas horúčav mali dodržiavať pitný režim. Dospelý človek by mal počas dňa vypiť tri litre nápojov. Pokiaľ je ale neprimerane teplo a chystáte sa na tréning, zvýšte príjem tekutín aspoň na päť litrov a vyhnete sa dehydratácii,“ hovorí primárka Kliniky fyziatrie, balneológie a liečebnej rehabilitácie, Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice, MUDr. Eliška Takácsová.
„Mali by sme piť pred, počas i po fyzickej námahe. Pokiaľ pijete, až keď pociťujete smäd, je už vaše telo dehydrované. Pokiaľ sa chystáte trénovať v teple dlhšie ako pol hodiny, tak pite ióntové nápoje. Tými telu dodáte späť minerály a iónty, ktoré počas tréningu vypotíte.“

Obyčajná voda
Nevhodné sú nápoje s obsahom cukru, kofeínu, chinínu či alkoholu. „Ideálna je obyčajná voda. Nápoje by sa mali prijímať pravidelne v menších dávkach, vhodnejšie sú vlažné. Zvláštne postavenie majú minerálne vody. Nahradzujú aj potením stratené minerály. V pitnom režime odporúčame aj prírodné, ale nízkomineralizované vody.“
Pokiaľ sa rozhodnete pre tréning skoro ráno, nie je nič lepšie, ako bežať alebo bicyklovať s vychádzajúcim slnkom. „Pri tréningu v odpoludňajších a podvečerných hodinách, pokiaľ je naozaj horúci deň, si uvedomte, že priaznivá teplota je až okolo deviatej.“

Prispôsobte oblečenie
Najvýhodnejšia je kombinácia materiálov regulujúcich teplo a vlhko s vetracími otvormi z trojrozmerných látok. „Tie umožňujú vzduchu cirkulovať priamo blízko kože a odvádzať pot z tela. Rozhodne netrénujte v teple v tmavej farbe oblečenia – pohlcuje svetlo, biela ho odráža.“
Pokiaľ je naozaj teplo a beháte s meračom tepovej frekvencie, uvidíte, že tepové hodnoty, na ktoré ste zvyknutí pri tréningu, dosiahnete už pri nižšom tempe než zvyčajne. „Je vhodné prispôsobiť beh tepovej frekvencii a zbytočne sa neprepínať.“

Chlaďte sa
Môžete si namočiť starú šiltovku, prípadne uterák, schladiť ich a pri behaní ich dať na hlavu alebo uviazať okolo krku.

Slnenie a zdravie
Aj pri pohybe sa opaľujete, hrozí úpal či tepelný šok. Koža sa vysušuje, vráskavie a stráca ochrannú schopnosť. Po každom spálení slnkom koža zostarne o šesť mesiacov. Zvyšuje sa vznik pigmentových a kožných škvŕn, výrastkov podobných bradaviciam, ale hlavne sa zvyšuje riziko rakoviny kože. Ako sa pred slnečnými lúčmi chrániť? „Základom je nepohybovať sa na letnom slnku medzi 10. hodinou až 15. hodinou dňa. Nemožno sa spoliehať na oblaky. Prepúšťajú až 90 percent slnečného žiarenia,“ hovorí MUDr. E. Takácsová.

Opaľovacie krémy s ochranným faktorom podľa svojho fototypu nakupujte len v lekárňach. Aj keď sú trochu drahšie, majú neporovnateľne vyšší ochranný prínos než bežné krémy. Na obale by malo byť vždy vyznačené, že chránia nielen pred UVB žiarením, ale aj UVA.

Pridal: Mgr. Ladislava Šustová    
Naposledy zmenené ( 30 júl 2015 )    
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2016 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001