COVID-19 - pre viac informácií kliknite tu
Dnes je utorok 26. januára 2021. Sviatok má Tamara zajtra má sviatok Bohuš .  

Domovská stránka
Ochrana osobných údajov
Nemocnica
Služby
Nadácie
Pre pacientov
Mediálne centrum
Pracovná zdravotná služba
Projekty EÚ
Výskum a vývoj
Protikorupčná linka
Podávanie sťažností
Etický kódex
COVID-19
Všeobecné obchodné podmienky

    


Domovská stránka arrow web arrow Tlačové správy arrow Sme jediná slovenská nemocnica poskytujúca psychologickú pomoc telefonicky, cez Vianoce nepretržite
Sme jediná slovenská nemocnica poskytujúca psychologickú pomoc telefonicky, cez Vianoce nepretržite Formátovať pre tlač

22 december 2020    

Na linkách psychologickej pomoci počuť: „Som sám a okolo mňa je COVID.“ Ako dlho tu bude ešte COVID? Prídem ja alebo niekto z mojej rodiny o prácu? Bude nárast chudoby? Čo ak umrie na koronavírus môj blízky príbuzný alebo priateľ? Odpovede na podobné otázky v poslednom období hľadajú klienti Liniek duševnej pomoci Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice. Zavolať a žiadať o telefonickú podporu ich donútil pocit beznádeje, skľúčenosti, samoty aj hnevu.

Image

Mnohí volajúci trpia následkami obmedzení – vznikajú častejšie rodinné konflikty, sú nútení vzdať sa mnohých pravidelných činností, ktoré im pomáhali udržiavať psychickú pohodu (šport, stretnutia s priateľmi…). „Ľudia musia vynakladať väčšie úsilie a nachádzať nové spôsoby ako kompenzovať zavedené opatrenia a obmedzenia, aby sa im nezhoršil psychický stav, čo sú pomerne veľké nároky aj na zdravých ľudí,“ hovorí prednosta I. psychiatrickej kliniky UNLP Jozef Dragašek: „Osoby s duševným ochorením majú často zníženú schopnosť zvládať záťaž a tak je hľadanie spôsobu ako sa so situáciou vyrovnať pre nich oveľa ťažšie.“

Kto najčastejšie volá?
Telefonickú pomoc najčastejšie vyhľadávajú ľudia v strednom veku, prevažne ženy. Ide najmä o klientov s psychiatrickými diagnózami a tiež klientov s obmedzenou dostupnosťou osobnej psychiatrickej a psychologickej pomoci, rovnako o ľudí sociálne izolovaných či osamelých.  „Telefonujú aj klienti z Českej republiky, prípadne Slováci žijúci v zahraničí, využívajúci Skype. Výnimočne volajú deti, tie presmerujeme na Detskú linku dôvery,“ upresňuje psychológ z linky.

Výhody liniek
Všetci sa dnes obávame COVID infekcie. Prekážkou môže byť aj geografická vzdialenosť, pracovná doba i finančné ťažkosti. Mnohým vyhovuje anonymita, ostýchajú sa hovoriť o sebe z očí do očí konkrétnej osobe. Klientom zaručujeme úplnú anonymitu a anonymný je aj pracovník na linke. Mnohí telefonujú dlhodobo pravidelne, sú to stáli klienti, ale mnoho je aj jednorazových telefonátov. Potešia nás telefonáty s odstupom dní, keď volajúci ďakujú za odbornú pomoc a usmernenie,“ dopĺňa odborníčka z linky.

Ako pomáhajú linky?
Ponúkajú ľuďom duševnú podporu, upokoja emócie, dodajú nádej, upriamia pozornosť na pozitívne stránky života a zlepšia náladu. „Cieľom je ventilácia a odreagovanie emócií. Klientovi pomáhame zorientovať sa v problematike a zapájame jeho vlastné zdroje zvládania. Následne ponúkame možnosti riešenia problému, prípadne priame odborné usmernenie, ak treba, poskytneme kontakty na odborníkov z oblasti duševného zdravia,“ opisuje doc. Ivan Dóci, prednosta II. psychiatrickej kliniky. Odborníci UNLP na linkách pomoci majú recept aj na úzkostné stavy - pomôžu jednoduché a stabilizačné techniky, ktoré klientovi poradia a telefonicky ho inštruujú.

Na linkách naďalej ostávajú v popredí rodinné, vzťahové, pracovné a finančné problémy, pomoc blízkemu s duševným ochorením, pomoc pri zvládaní stresu, emočná a sociálna podpora pre osamelých ľudí a krízové riešenie pre osoby v núdzi.

Prvá Linka dôvery v UNLP bola založená v r.1989. Prioritnou myšlienkou jej zriadenia bola telefonická prvá pomoc, primárne pri prevencii samovrážd. V minulosti dominovali na prvom mieste manželské a partnerské problémy, v súčasnosti je to najmä problematika zdravotných ťažkostí - konkrétne psychických. Vianočné obdobie patrí už roky medzi najzáťažovejšie, non-stop k dispozícii je linka aj kvôli osamelým a izolovaným ľuďom, prípadne pozostalým, ktorí stratili svojich blízkych.

Pridal: Mgr. Ladislava Šustová    
Naposledy zmenené ( 25 december 2020 )    
< Predchádzajúce   Ďalšie >
Právno-personálne inform.
Verejné obstarávanie
Nehnuteľný majetok
Tlačivá
Faktúry a objednávky
Pre zamestnancov

 
Najnovšie
Najčítanejšie

 

 
 


Louis Pasteur

©2000-2020 UNLP Košice
ISO 9001 ISO 9001