„Sestra je mostom medzi pacientom a lekárom, pacientova bútľavá vŕba a jeho psychológ.“
Nataša Seligová pracuje v našej nemocnici už štrnásť rokov, siedmy rok na gastroenterologickej ambulancii I. internej kliniky. Na ocenenie „Moja sestra“ ju nominovalo Občianske združenie Slovak Crohn Club, v ktorom sa aktívne angažuje. Anketu každoročne vyhlasuje Asociácia na ochranu práv pacientov SR.
Cena „Môj lekár“ a „Moja sestra“ je ocenením vyjadrujúcim charakter starostlivosti, založenej na odbornosti, humanite, ľudskosti a pomoci pacientskym organizáciám a pacientom pri liečbe, vzdelávaní, vyrovnávaní sa s ich ochorením. AOPP udeľuje ocenenie v dvoch kategóriách pre jednotlivé povolania. „Môj lekár“ a „Moja sestra“ na základe výberu odbornej poroty, ktorú menuje predsedníctvo AOPP.(zdroj. AOPP)
Ako dlho pracujete v našej nemocnici, Nataša?
Ako sestra pracujem v nemocnici 14 rokov, na gastroenterologickej ambulancii I. internej kliniky od roku 2014.
Čo vás na vašej práci baví, prečo máte rada svoju prácu?
Práca v zdravotníctve má lákala už od detstva a milujem ju celým srdcom. Nikdy som neľutovala, že som tam, kde som a neustále ma baví dopĺňať si vedomosti v odbore. K svojej práci pristupujem s láskou, lebo vidím zmysel v pomoci druhým.
V práci sa cítim najlepšie vtedy, keď viem, že pacient je spokojný, pokojný, všetkému rozumie a na konci vám povie – ďakujem.
V našom centre pre biologickú liečbu nešpecifických ochorení čriev sa veľmi často stretáva-me prevažne s mladými ľuďmi, ktorých život sa vplyvom vážnej choroby od základu zmení.
Ochorenie je závažne, celoživotné, ale liečiteľné.
Naša liečba vracia študentov do škôl a mladých ľudí do zamestnania. Biologická liečba umožní, aby si mladí ľudia mohli zakladať rodiny a ženy rodiť. Keď vidím radosť v očiach pacienta pri zlepšujúcom sa zdravotnom stave, aj môj svet je krajší.
Ktoré vlastnosti považujete za dôležité, kľúčové u sestry? Čím musí byť vyzbrojená, aby bola schopná zvládať takú psychicky náročnú prácu?
Vo svojej práci považujem za veľmi dôležité mať schopnosť vychádzať z potrieb chorého, pochopiť jeho problémy a zabezpečiť mu pocit istoty. Sestra by mala zvládnuť prvky profesionálnej komunikácie, musí byť odborne spôsobilá a mať zmysel pre službu verejnosti.
Každá práca a povolanie, kde sa človek dostáva do kontaktu s ľuďmi, je náročná. Niekedy sa stretávame so situáciami, ktoré sa nás dotknú, ale my sa aj napriek tomu musíme zachovať profesionálne a byť oporou pre našich pacientov. Som mostom medzi pacientom a lekárom.
Som pacientova bútľavá vŕba a pacientov psychológ.
Ako sa zmenila Vaša práca, aj vo vzťahu k pacientom, počas pandémie?
Aktuálna epidemiologická situácia sťažuje prácu všetkým zdravotníkom. Spočiatku sme mali veľmi málo informácií, ako im radiť a ako postupovať. Prišli sme do kontaktu s novou chorobou, ktorá tu ešte nikdy nebola. Postupne sme dostávali informácie a následne sme ich aplikovali do praxe. Na začiatku pandémie sme sa stali doslova telefonistkami. Každý pacient volal, informoval sa čo robiť a ako postupovať ďalej. V spolupráci s lekármi sme riešili dennodenné telefonické konzultácie ohľadom podávania biologickej liečby. Pacienti sa báli prísť, ale vďaka telefonickému kontaktu sme dokázali mnohé otázky vyriešiť aj po telefóne.
V liečbe sme počas pandémie pokračovali, aby sa stavy pacientom nezhoršili. Objednávkový systém sme nastavili tak, aby sme dodržali hygienicko-epidemiologický režim a zároveň, aby bola zabezpečená biologická liečba všetkým pacientom.
Čo by ste povedali mladým dievčatám, možno aj žiakom posledných ročníkov základných škôl, aby ste ich motivovali k povolaniu sestry?
Čo odkázať mladým? Príďte medzi nás! Hoci je práca sestry ťažká a dnes spoločensky málo docenená, nič sa nevyrovná pocitu, keď vám ďakuje uzdravený a šťastný pacient.
Mgr. Natašu Seligovú môžeme v ankete „Moja sestra“ podporiť svojim hlasom do 15. novembra 2021.
Hlasujte s nami online za našu sestru, Natašu!
Ako na to?
1. Choď na web AOPP –
2. Nájdi Mgr. Natašu Seligovú v sekcii Ocenenie Moja sestra – hlasovanie
3. Stlač zelené tlačidlo Pošli hlas
4. Systém ti odpovie červeným nápisom Už ste hlasovali
Ďakujeme, že s nami podporujete našich zamestnancov a tým aj našu nemocnicu pri budovaní pozitívneho obrazu v očiach širokej verejnosti.