Ilustračná foto - personál

Tínedžeri v lete – sedieť doma je zvláštny problém

Ak deti odmietajú sociálne kontakty, rodičia to majú riešiť. Ponúkame vám aktuálny rozhovor s MUDr. Teréziou Rosenbergerovou, hlavnou odborníčkou Ministerstva zdravotníctva pre detskú psychiatriu, ktorá pôsobí na I. psychiatrickej klinike UNLP Košice a LF UPJŠ.

Detská psychiatrička hovorí, že dospievajúci by mali mať počas leta pevný a kontrolovaný režim, aby rodičia vždy vedeli, kde a s kým sa ich dieťa nachádza. Rodičom odporúča tráviť s tínedžerom dostatok času, aby mali spoločné zážitky, ale aj skúsenosti. „Bolo by dobré vymyslieť program a nejako dieťa vtiahnuť aspoň do minimálnych kontaktov, samozrejmé sú aktivity, pomoc, šport,“ odporúča odborníčka v rozhovore pre denník Postoj psychiatrička.
Hovorili sme o najväčších prázdninových úskaliach, o tom, ako sa správa „zdravý“ adolescent, ale aj o tom, ako sa rozprávať s tínedžerom, ktorý sa už pred rodičmi uzavrel. Leto sa podľa nej dá využiť na zlepšenie vzťahov v rodine, ale toto obdobie ich môže, naopak, aj zhoršiť.

Emočné poruchy, úzkosti, depresie či sebapoškodzovanie a samovražedné myšlienky sa vyskytujú v citlivom období medzi 10 a 18 rokom. Môže leto tieto stavy zhoršiť?

Áno, pokiaľ dieťa – adolescent nemá usporiadaný režim a nemá dostatočne veľa povinností. Hlavne ak je doma bez dozoru, vyplní si čas aj aktivitami, ktoré odpozerá zo sociálnych sietí. Potom má väčší priestor na experimentovanie, na „nové zážitky“. V lete sa vyskytuje aj viac náhodných známostí, lások, sklamaní – teda viac emocionálnych situácií, ktoré môžu byť aj negatívne.

Niektorých tínedžerov treba nútiť, aby vyšli von a hľadali si aktivity na čerstvom vzduchu, bez mobilov a sociálnych sietí. No nedarí sa to vždy. Vyháňať dospievajúcich von?

Tie staršie by mohli mať brigádu, mohli by byť zapojené do domácich aktivít, mohli by mať na starosti domáce práce, pomáhať rodičom, starým rodičom aj súrodencom. Mladšie deti by mohli byť zaradené do táborov, hoci aj bez prespávania, iba v mieste bydliska. Pohyb vonku by mal byť čo najdlhší, mobil a iné technické výdobytky by mali mať čo najmenší priestor.

Už ste spomínali, že v lete je vhodné trvať na režime. Prečo?

Samozrejme, mal by to byť pevný a hlavne kontrolovaný režim, aby rodič vždy vedel, kde a s kým jeho dieťa trávi čas a čo robí.

Dá sa využiť napríklad aj systém odmien ako „niečo za niečo“? 

Pokiaľ to nie je nastavené ako forma vydierania, tak áno. Aj na brigáde je stanovená odmena. No domáce práce a pomoc rodičom nemôžu byť honorované, je to samozrejmá povinnosť. Ale sú práce a činnosti, kde je možné sa dohodnúť – za túto prácu dostaneš toto.

Hovoríte, že sú vhodné tábory a brigády. Ale ak tínedžer nechce ísť ani do tábora, ani si nenájde brigádu, chce byť iba doma, čo s tým?

Sedieť doma je zvláštny problém. Je veľa detí, ktoré odmietajú sociálne a rovesnícke kontakty, nie je to veľmi šťastné, ak to rodičia neriešia. Bolo by dobré vymyslieť program a nejako dieťa vtiahnuť aspoň do minimálnych kontaktov, samozrejmé sú aktivity, pomoc, šport.

Dá sa leto využiť na to, aby sa vzťahy medzi tínedžerom a rodičmi zlepšili?

Malo by to tak byť. Rodičia by mali s deťmi tráviť aspoň minimálny čas, mali by mať spoločné zážitky, skúsenosti, možno skúsiť aj zážitky a veci, na ktoré inokedy niet času.

Môžu sa tie vzťahy aj zhoršiť?

Aj to sa stáva, najmä ak chýba vybudovaný dobrý vzťah, ak nemajú program a sedia všetci doma a hádajú sa. Alebo ak sa nevedia prispôsobiť jeden druhému, ak sa nedohodnú.

V čom vidíte najväčšie úskalia v lete pre tínedžerov?

Zlý vplyv a tlak rovesníkov, sociálneho prostredia, nižšia kontrola rodičov, deti ponechané na seba, bez dozoru, bez usporiadaného režimu.

V lete bude viac času na rozhovory. Do akej miery sa môžeme tínedžera pýtať na osobné veci? Napríklad s kým randí?

Rodič by toto mal vedieť – je to predsa jeho povinnosť a samozrejmosť. Ak sú vzťahy funkčné, rodič s dieťaťom o týchto veciach hovorí, ak sú nefunkčné, rodič musí zvažovať, kde urobil chybu.

Ako začať dialóg s tínedžerom, ktorý sa už pred rodičom uzavrel?

Nuž, nie nasilu ani vyhrážkami, nájsť si spoločnú záľubu, záujem, skúsiť to cez spoločné zážitky, skúsenosti.

Americká psychologička Yanet Vanegas, ktorá sa venuje deťom a dospievajúcim, hovorí, že letné prázdniny nie sú len časom na oddych a zábavu, ale aj vynikajúcou príležitosťou pracovať na zvyšovaní sebavedomia detí. Správnymi aktivitami a myslením môžu podľa nej rodičia pomôcť deťom rozvíjať silný pocit vlastnej hodnoty a sebadôvery, ktoré budú v ďalšom živote potrebovať. Súhlasíte?

Súhlasím. Napríklad v spoločných aktivitách, kde môže dieťa preukázať svoje zručnosti a originalitu. Odporúčam oceniť dieťa za všetko, v čom sa mu darí. A ak sa nedarí, spoločne hľadať riešenia, ako to zlepšiť. Je vhodné tráviť spolu čas tak, aby bol naozaj zmysluplne využitý. Počas spoločných chvíľ zdôrazňovať svojmu dieťaťu, ako ho veľmi potrebujeme

Puberta je obdobie plné spochybňovania všetkého vrátane seba. Ako môže pomôcť rodič s týmto?

Puberta nie je ani choroba, ani výhovorka. Ak dieťa robí hlúposti, nie je ospravedlnením, že je to preto, že má pubertu. Pubertou prejde každý, niekto s malými, niekto s veľkými problémami. Je potrebné triezvo rozmýšľať, neriešiť schválnosti, ktorými deti testujú hranice a svoju hodnotu. Je dôležité vedieť, že tu platia pravidlá, hranice, ale zároveň neobmedzený prísun lásky a tolerancie.

Rodinná letná dovolenka. Ustúpiť, ak už tínedžer nemá záujem ísť na spoločnú dovolenku, alebo hľadať kompromis?

Myslím, že kompromis je jediným riešením. Je dobré tiež zvážiť prípadný pobyt u starých rodičov, pretože dieťa by nemalo ostávať doma samo.

Potrebuje byť tínedžer s rodičmi na letnej dovolenke?

Každý potrebuje rodiča, v akomkoľvek veku. Je vhodné vymyslieť program, ktorý by bol atraktívny aj pre tínedžerov – cestovanie, športy,  fakultatívne výlety. Alebo ponúknuť spoločnú aktivitu s priateľmi, kde sú aj iní tínedžeri v približne rovnakom veku.

Čo si možno predstaviť pod „kvalitne stráveným časom“ s tínedžerom?

Tínedžeri majú úplne odlišnú predstavu ako ich rodičia, treba nájsť spoločne dohodnuté pravidlá, hľadať kompromis, ale určite to nie je celodenný spánok.

Dá sa v lete podporiť nezávislosť tínedžera práve brigádou?

Áno, samozrejme, je dobré sa dopredu dohodnúť, ako naloží so zárobkom, na čo ho minie. Je veľmi vhodné, ak sa deti naučia plniť aj povinnosti a pracovať čím skôr, ako je možné.

Dospievajúci chcú byť už aj sami. Netreba si to brať osobne, keď sa zatvárajú do izby?

Potrebujú aj čas pre seba, byť sám so sebou, ale určite je vhodné nejako to korigovať.

Ako sa správa „zdravý“ adolescent? Čo sa týka komunikácie a spoločenského života?

Exituje v rovesníckych vzťahoch ako plne integrovaný, bez závislosti, bez skúsenosti obete šikany. Je vhodné, ak sa vie zaradiť do širších sociálnych interakcií, je samostatný, vie sa rozhodnúť a vie prijať úspech aj neúspech.

Môže byť pre rodičov ich letná „úloha“ – rozprávať sa viac so svojím tínedžerom?

To predsa nie je letná úloha. Aj keď cez dovolenku môže rodič mať viac času. Je to celoročná a celoživotná úloha a každodenná povinnosť rodičov.